مقایسه آلترابوک ، لپ تاب ،نت بوک و تبلت
عکس ،پاورپوینت،اس ام اس ،نرم افزار و هر چیزی که بخوای

مقایسه آلترابوک ، لپ تاب ،نت بوک و تبلت

                                                             تبلت چیست؟
تبلت چیست؟


تبلت ها کامپیوتر های لوحی هستند که قابل حمل و سبک طراحی شده اند . سیستم عامل آنها با کامپیوترهای معمولی متفاوت است . از نظر اندازه کوچکتر از لپ تاپ و بزرگتر از گوشی های هوشمند ساخته می شوند . کیبورد و موس ندارند و اتصالات آنها با بلوتوث و به صورت وایرلس انجام می شود . صفحه نمایشگر آنها نهایتا ۱۱ اینچ و لمسی می باشد . در حال حاضر محبوب ترین سیستم عامل ها برای تبلت ها اندروید و iOS می باشد . اندروید برای شرکت گوگل و iOS برای شرکت اپل هست . قیمت تبلت ها تا ۵۹۹ دلار نیز بالا رفته . در ایران قیمت آی پد بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار متغیره .

                                                                  نت بوک          

نت بوک چیست؟

نِت‌بوک‌ها از نظر اندازه بین ۹ تا ۱۰ اینچ قطر دارند (قطر صفحه نمایش)، قبل از عرضه‌ی iPad نت‌بوک‌ها طرفداران زیادی داشتند. یک کامپیوتر نسبتاً کامل و کوچک با صفحه کلید فیزیکی (و نه لمسی)، سیستم عامل هم ویندوز معمولی بود و لذا استفاده از تمام نرم‌افزارهای معمول، امکان‌پذیر بود.

در سال‌های اخیر محبوبیت نت‌بوک‌ها هم کاهش پیدا کرده ولی هنوز هم می‌توان با ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار بودجه، یک نت‌بوک تهیه کرد. برای کارهای سبک روزمره می‌توان به راحتی از نت‌بوک‌ها استفاده کرد اما نرم‌افزارها و کاربردها سنگین مثل ویرایش عکس با Phoetoshop یا ویرایش فیلم بسیار مشکل است.

     

                                                      آلترابوک چیست؟                                     

آلترابوک چیست؟

این دسته‌ی جدید در حقیقت نوت‌بوک‌هایی بسیار باریک و سبک هستند که وزنشان معمولاً کمتر از ۱٫۵ کیلوگرم می‌باشد. این واژه برای مقابله با محصول اپل یعنی Macbook Air که یک اولترابوک واقعی بود، ابداع شد. اندازه‌ی صفحه نمایش بین ۱۱ تا ۱۵ اینچ است که از برخی نوت‌بوک‌های معمولی هم بزرگ‌تر است. بیشتر دستگاه‌ها مجهز به درایو حالت جامد یا SSD هستند، SSD علاوه بر داشتن سرعت بسیار بالا، کم سروصدا، سبک و باریک است. البته قیمت SSD نسبت به HDD بسیار بالاست و به همین علت است که در بسیاری از اولترابوک‌ها، حجم فضای ذخیره‌سازی پایین است، مثلاً ۱۲۸ گیگابایت! معمولاً درایو نوری DVD هم در اولترابوک‌ها دیده نمی‌شود. لذا اگر می‌خواهید فیلم‌های DVD خود را پخش کنید، سراغ لپ‌تاپ‌ها بروید.

اولترابوک‌ها برای کاربردهای سبک و نیز بازی‌های سبک مناسب هستند اما در مورد بازی‌های سنگین به مشکل بر می‌خورند. قیمت اولترابوک‌ها بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است.

در شکل بالا Macbook Air یا ایده‌ی اصلی اولترابوک‌ها را مشاهده می‌کنید.  

*********************************************************************************************************

سادگی در استفاده

اگر جزء آن دسته از اقراد هستید که روزانه ایمیل های زیادی را ارسال و دریافت می کنید و مجبورید هر چند وقت یکبار در روز ایمیل خود را چک کنید آی پد گزینه مناسبی است چون بالا آمدن آی پد کمتر از ۱ ثانیه می باشد و به سرعت به کارهایتان می رسید . حال اگر ایمیل های شما احتیاج به تایپ چندین جمله دارد دیگر آی پد گزینه مناسبی نیست چون کیبورد شیشه ای روی صفحه لمسی برای تایپ سریع و طولانی طراحی نشده و احتمال اشتباه نیز در آن وجود دارد . در این حالت کیبورد واقعی هم در نت بوک و هم در آلترابوک به درد شما می خوره که باز هم بین نت بوک و اولترابوک ، اولترابوک بهتر است چون کیبورد نت بوک ها فشرده و کوچک می باشد و برای مصارف حرفه ای طراحی نشده اما اولترابوک ها با دکمه های کیبورد محکم و جادار گزینه مناسبی است .

از طرفی صفحه لمسی آی پد و هزار و یک اپلیکیشن متفاوت برای انجام کارهای گوناگون و سادگی کار با محیط سیستم عامل قدرتمند iOS ، آی پد رو تبدیل به انتخاب اول در سادگی در استفاده تبدیل کرده . از طرف دیگر در آلترابوک ها از هارد SSD بهره گرفته شده که حجم آن زیاد و سرعت بسیار بیشتری نسبت به هارد درایوهای گردان ( HDD ) دارند . به طوری که سوییچ از حالت Sleep به حالت بیداری را به شدت کم کرده . Trackpad های بزرگتری در اولترابوک ها وجود داره که چند لمسی رو پشتیبانی می کنه که ین امر گشت و گذار در اینترنت رو بسیار لذت بخش کرده .

آی پد به دلیل لمسی بودن ، وجود هزاران اپلیکیشن و سرعت عمل بالا بیشترین امتیاز رو در این قسمت کسب کرده .

برنده : تبلت ها

  طراحی و قابلیت حمل

شاید از قبل بررسی بتوان برنده این قسمت رو حدس زد . آی پد با ضخامت کمتر از ۹ میلی متر باریکترین انتخاب شما از بین نت بوک و آلترابوک می باشد . به دلیل عدم وجود کیبورد در آی پد حجم آن نیز خیلی کمتر از ۲ تای دیگه است و به سادگی می توان آن را داخل کیف کوچکی قرار داد . البته تبلت های ۷ اینچی اندرویدی مثل سامسونگ گلکسی تب نیز وجود دارند که خیلی جمع و جور تر از ipad هستند و شاید بتوانید آن را در جیب شلوار خود نیز جاساز کنید .

نت بوک ها نیز خیلی کوچک هستند حداقل در قیاس با لپ تاپ های واقعی ، اما به هیچ وجه به باریکی آی پد نمی رسند . آلترابوک های جدید مثل دو مدل ۱۱ اینچی و ۱۳٫۳ اینچی Asus Zenbooks که در ضخیم ترین نقطه به ۱۷ میلی متر می رسند نیز گزینه های خوبی هستند . اگر سایز صفحه نمایش برای شما اهمیت ندارد مدل ۱۱ اینچی آن قابلیت حمل بالایی دارد . در کل اگر قابلیت حمل برای شما مهمه که آیپد یا تبلت های اندرویدی کوچک تر گزینه خوبی است که مشکل نبود کیبورد رو نیز می تونید با اتصال یک کیبورد بلوتوثی به تبلت خود برطرف کنید .

برنده : تبلت ها

ویژگی ها

یکی از ویژگی های بارز آی پد وجود هزاران اپلیکیشن و دسترسی به آنها از طریق App Store اپل می باشد . البته در مورد تبلت های اندرویدی نیز همین قضیه وجود دارد و اندروید مارکت برای همین کار ساخته شده . به همین دلیل نرم افزارها ، بازیهای فراوان و کتابهای زیادی در اپ استور برای آی پد وجود دارد . اگر استفاده از اینترنت در سفر برا شما اهمیت دارد مدل ۳g آن را خریداری کنید . چون آیپد پورت USB ندارد پس قید دانگل USB رو برای اتصال به اینترنت بزنید . مدل وای فای آن در جاهایی که آنتن وایرلس وجود داشته باشه بد نیست و سرعت خوبی به شما می دهد . 

صفحه نمایش آی پد ۲ قابلیت Retina در آیفون رو نداره اما با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ ، کیفیت تصویر خوبی رو برای ما به ارمغان آورده که باعث تیز بودن و رنگارنگی تصویر می شود .

نت بوک ها حداقل دو عدد پورت USB دارند که از بابت اتصال دانگ USB برای اتصال به اینترنت خیال شما رو راحت می کنه ، از طرفی اگر کار کردن با ترک پد برای شما راحت نیست می تونید از یک موس USB استفاده کنید . نمایشگرهای نت بوک ها به هیچ وجه وضوح آلترابوک و تبلت را ندارند و همین قضیه باعث کم بودن قیمت نت بوک ها می باشد اما خب این صفحه نمایشگر برای چک کردن ایمیل و گشت و گذار در اینترنت بد نیست . رزولوشن استاندارد در نت بوک ها ۱۰۲۴ در ۶۰۰ است اما در مدل های گرانتر مثل MSI U270 وضوح تصویر بالا تری نیز پیدا می شود .




اگر اهل بازی هستید نت بوک اصلا گزینه خوبی نیست در عوض آلترابوک ها به دلیل وجود ویژگی های برتر تکنولوژی مثل گرافیک و حافظه رم بالا لذت بازی رو دو چندان میکنه . هرچند در اولترابوک ها درایو DVD وجود نداره اما اگر بازی های آنلاین می کنید و یا بازی ها رو می تونید از طریق پورت USB انتقال دهید اولترابوک انتخاب درستی برای این کار است . البته بازیهای فکری زیادی برای آیپد و تبلت های دیگر طراحی شده مثل بازی معروف Angrybirds و بازی Cut the rope .

در آلترابوک ها نه تنها پورت usb 2.0 در اختیار دارید بلکه برای انتفال اطلاعات با سرعت خیلی بیشتر شما به پورت usb 3.0 نیز دسترسی دارید . در آلترابوک Asus Zenbook و در حالت خواب شما می توانید گجت های خود را با سرعت بیشتر از حد معمول از طریق پورت usb شارژ کنید . در کل آلترابوک ها به دلیل مشخصات بهتر و پورتهای کاربردی تر برنده این قسمت هستند .




برنده : آلترابوک ها

عملکرد

آی پد با پردازنده دو هسته ای apple A5 و وجود ۱ گیگا بایت رم سرعت و قدرت خوبی برای اجرای نرم افزارها و همچنین بازی دارد . ویرایش عکس و ویدئو با نرم افزار imovie یکی از کارهاییست که با آیپد انجام می شود و این قضیه به لطف وجود پردازنده قوی آی پد می باشد . اجرای بازیهای ۳ بعدی مثل Infinity Blade و وجود ژیروسکوپ در آیپد آن را از دوتای دیگر مجزا کرده .

عمر باتری آی پد در حالت استفاده پشت سر هم حدودا ۱۰ ساعت می باشد . اگر کار شما با آیپد در حد چک کردن ایمیل و گشتن در اینترنت است عمر باتری آن قطعا خیلی بیشتر از ۱۰ ساعت می شود . از طرفی نت بوک ها برای کار در حال حرکت طراحی شده اند . عمر باتری نت بوکها نهایتا ۵ ساعت است که در مقایسه با آیپد شکست می خوره . البته ۵ ساعت برای استفاده روزانه کم نیست . حداقل مطمئن هستید که در زمان استفاده نیاز به شارژر ندارید .

اکثر نت بوک ها دارای ۱ گیگا بایت رم و پردازنده ۱٫۶ گیگا هرتزی تک هسته ای هستند . البته جدیدا پردازنده های دوهسته ای نیز برای آنها طراحی و ساخته شده اما با این حال بازهم اگر قصد ویرایش عکسها و فیلم های با رزولوشن بالا و یا اجرای بازیهای سنگین را دارید توصیه می کنم از آلترابوک ها استفاده کنید .

آلترابوک های جدید مثل ایسوس zenbook UX31 با پردازنده دو هسته ای core i7 و وجود ۴ گیگا بایت رم قدرت مثال زدنی در اجرای همزمان برنامه ها و اجرای بازیها و نرم افزارهای سنگین دارد . نیاز توان کم برای هارد SSD و همچنین پردازنده آلترابوک ها به معنی عمر باتری زیاد می باشد . در حالت Standby تا دو هفته نیاز به شارژ ندارند .

برنده : آلترابوک ها

قیمت

مسلما هرچه یک وسیله مشخصات و عملکرد بهتری داشته باشه به معنی استفاده از منابع سخت افزاری بهتر و مقاوم تری است . آلترابوک ها در حد یک کامپیوتر رومیزی و حتی بهتر از آنها کارایی دارند و در بسیاری از مواقع از تبلت ها سرتر هستند . پس قیمت آلترابوک از تبلت ها بیشتر است . تبلت ها به دلیل قابلیت حمل و لمسی بودن و همنین پردازنده قوی قیمت بیشتری نسبت به نت بوک ها دارند . در حال حاضر انواع و اقسام تبلت ها در بازار ایران وجود دارد که فقط ۳ مدل مختلف برای آیپد با ظرفیت های مختلف ۱۶ ، ۳۲ و ۶۴ گیگا بایتی یافت می شود . البته دو مدل وای فای ۳g و بدون ۳g نیز هستند که قیمت هایشان با هم فرق می کند .

نت بوک ها حول و حوش ۴۰۰ هزار تومان در بازار ایران . تبلت از ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار و آلترابوک از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بالا یافت می شود .                                               

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ چهار شنبه 29 آبان 1392برچسب:تبلت,نت بوک , آلترا بوک, لپ تاب,, ] [ 11:40 ] [ shey2nak ] [ ]